دلایل فاصله کیفیت صنعت خودرو در ایران و جهان
انتشار: دی 16، 1400
بروزرسانی: 22 آذر 1404

دلایل فاصله کیفیت صنعت خودرو در ایران و جهان

دلایل فاصله کیفیت صنعت خودرو در ایران و جهان

همچنین بخش عمده ای از هدفگذاری های صورت گرفته، بعضاً متناقض و در بهترین حالت نیز به هیچ وجه پاسخگوی اهداف تعیین شده در برنامه های کلان نیست. البته قرار است خودروهای جدید به خط تولید بیاید ولی در ان حالت، قطعاً باید خودروهای پُر تیراژ فعلی از رده خارج شوند. این محصولات جدید تا در چرخه عمر خودشان بیایند، و رشد کنند و در بازار جایگاه پیدا کنند، زمانبَر است. لذا رسیدن تیراژ هر خودروساز بزرگ ایران به یک میلیون دستگاه در یک یا دو سال آینده و در شرایط فعلی محدودیت های ارزی و تحریم، کار سختی است.

  • پلتفرم در اصل مجموعه\u200e ا\u200eی از اشتراکات خودرو شامل قطعات فیزیکی، زیرساخت تولید، خطوط و امکانات تولید، نیروی انسانی و تمام مواردی است که بین خانواده \u200eای از محصولات، قابلیت اشتراک\u200e گذاری دارد.
  • شرکت های فرانسوی همچون پژو و رنو که تا پیش از اعمال تحریم ها، قراردادهای متعددی را برای عرضه محصولات در بازار ایران بسته بودند، برنامه های خود را تغییر دادند و از کشور خارج شدند.
  • دولت پوتین مجبور شده است برای کمک به احیای اقتصاد متزلزل خود سریع تصمیم بگیرد و جاهای خالی را پر کند.
  • این فناوری حتی توانایی تنظیم جای کیسه ی هوا در هنگام تصادف، برای کمتر آسیب دیدن راننده را دارد.

طبق برخی از برآوردها، به ازای تولید هر دستگاه خودرو دو شغل ایجاد می گردد که 17 درصد آن اشتغال مستقیم ( خودروسازی و قطعه سازی) و 83 درصد آن اشتغال غیرمستقیم ( صنایع بالادستی و فعالیت های خدماتی به خودرو) خواهد بود. با توجه به آمار ارائه شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، طبق جدول ذیل، واردات و صادرات خودروهای سواری طی سال های 1395 الی 1399 با نرخ رشد منفی 61% ، کاهش چشم گیری داشته است. حاجی دلیگانی، نماینده مجلس، موافق با این لایحه بوده وتوضیح داد ضرورت تنظیم بازار خودرو، هم از لحاظ تعداد و هم کیفیت بر هیچ کس پوشیده نیست. ما نمی توانیم جامعه را منتظر بگذاریم چرا که شاهد رخ دادن این اشتباه هستیم که قیمت خودرو شاخص قیمت گذاری برای بسیاری از کالاها قرار گرفته است و این امر باعث بروز مشکلات متعدد، بدبینی و نگرانی در جامعه شده است بنابراین باید قیمت گران خودرو را بشکنیم. خودروسازان داخلی نشان دادند علیرغم تمام فرصت هایی که در اختیارشان گذاشته شد نتوانستند نیاز جامعه را از نظر تعداد و کیفیت تامین کنند و بازار کنونی در شأن ملت ایران نیست. ما با تصویب این لایحه مجوز واردات خودروهای مستعمل اعم از اتوبوس، مینی بوس، کشنده و سواری را می دهیم تا از این طریق بازار خودرو را به تعادل برسانیم و مانع از افزایش روزافزون قیمت خودروها می شویم.

ب- مشکلات کیفی خودروهای موجود:

اما به راستی چرا با وجود تمام حمایت ها از صنعت خودرو هنوز این بخش نتوانسته در بخش قیمت و کیفیت رضایت مصرف کننده را بدست بیاورد، ایراد کار کجاست ؟ آیا با توجه به شرایط انحصاری بازار اراده ای برای ارتقاء کیفیت وجود ندارد یا مشکلات دیگری در این حوزه دخیل هستند. به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، امروز دغدغه اصلی مردم در بازار خودرو افزایش مداوم قیمت ها بدون توجه به ارتقاء کیفیت است. در این شرایط ممنوعیت واردات خودرو هم عاملی شده تا خودروسازان داخلی در یک بازار انحصاری به راحتی محصولات خود را بفروشند و مردم هم چاره ای جز خرید آنها نداشته باشند.

شرکت فولاد حامیران معتبر ترین مرکز خرید انواع فولاد و آهن آلات

بازار خودرو ایران کاملاً انحصاری است و در نبود خودروسازان بزرگ و واردات خودرو، عملاً این بازار به حیاط خلوت شرکت های نه چندان مطرح چینی تبدیل شده است و این شرکت ها محصولات خود را در ایران با بهای چندین برابر بازار جهانی می فروشند. اتومبیل شخصی اجازه می دهد تا مردم در زندگی، کار و تفریح و سایر امور زندگی کارهایی را انجام دهند که تا یک قرن پیش غیرقابل تصور بود و اینها برخی از مزایای خودرو است که باعث شده تا کیفیت زندگی ما ارتقا پیدا کند. دیدگاه مردم به خودرو نیز از صرف یک وسیله برای جابه جایی تغییر کرده و عواملی چون راحتی، کارکرد، سرعت و امنیت باعث شده ترجیح افراد برای استفاده از خودرو شخصی نسبت به سایر وسایل نقلیه بیشتر باشد. یک خودروساز در تعریف آکادمیک، شامل تمام بخش های طراحی، توسعه، تولید و فروش لوازم نقلیه موتوری است که شامل همه اجزای موتور، سیستم تعلیق، بدنه، تزئینات داخلی و خارجی (به استثنای لاستیک، باتری و سوخت) می شود.

این شرکت کوشش کرد رویکرد بهتری را در پیش بگیرد و قراردادی جامع تر با گوگل بست. بر اساس این قرارداد، مهندسان فورد به صورت مستقیم با مهندسان گوگل همکاری می کنند تا نرم افزارهای گوگل را برای محصولات فورد بهینه سازی کنند. بر اساس این قرارداد، این دو شرکت همچنین در زمینه توسعه خودروهای بدون راننده نیز با یکدیگر همکاری می کنند. با توجه به چالش های موجود در صنعت خودروسازی کشورمان مانند افزایش چشمگیر قیمت مواد اولیه و قطعات تولیدی، قیمت فروش قطعات خودرو، بحران نقدینگی موجود و مشکلات تامین مواد اولیه و قطعات نیمه ساخته داخلی و خارجی؛ بسیار مهم است تا با بهبود سیستم لجستیکی راهبردهای جدیدی برای مقابله با این چالش ها بیابیم. با توجه به بررسی های انجام گرفته در سال 2019، علارغم سهم قابل قبول کشور از منظر تولید و قرار گرفتن در جایگاه بیست و یکم، آمار بدست آمده نشان می دهد خودروسازی ایران از منظر صادرات و واردات و به دلیل حجم و ارزش کمتر از 1 میلیون دلار در جایگاه صد و ششم جهان قرار گرفته است.