مدل راهبرد اجرای خط مشیء های وزارت صمت در صنعت خودرو مبتنی بر کاربست دانش
انتشار: آذر 22، 1400
بروزرسانی: 22 آذر 1404

مدل راهبرد اجرای خط مشیء های وزارت صمت در صنعت خودرو مبتنی بر کاربست دانش

مدل راهبرد اجرای خط مشیء های وزارت صمت در صنعت خودرو مبتنی بر کاربست دانش

کره شمالی در سال 2018 توانسته نخستین خودروی ملی خودرو را با نام ” نای نارا ” تولید کند. موضوع پوشش ریسک نوسانات ارزی که در برنامه ششم توسعه تصویب شده است و مبتلابه خودروسازان می باشد میتواند مدنظر قرار گیرد. با توجه به چالش سال های اخیر خودروسازان در این زمینه لازم است راه های استفاده از روش هایی مثل LC ریالی، طرح گام، صکوک، اختیار خرید، سلف و ... از دیگر روندهای صنعت خودرو می توان به «به روزرسانی از راه دور»، «نگهداری پیش بینانه خودرو»، «تجربه رانندگی شخصی سازی شده» و «تولید مبتنی بر فناوری های دیجیتال» اشاره کرد.

  • به گفته وی، نمایندگان مجلس باید از اتفاقات مثبت رخ داده در صنعت خودرو حمایت کرده و به رفع موانع تولید، بهبود فضای کسب و کار، بهبود فرایندهای توسعه ای و توسعه فناوری ها کمک کنند.
  • در همین راستا در انجمن مدیریت کیفیت، طرح ارتقای زنجیره تامین دنبال شد که کار به عنوان پایلوت در برخی واحدها آغاز شده اما کیفیت هدف نیست کیفیت یک راه بی پایان است و هرروز باید این مسیر را طی کرد.
  • شرکت جیپ ایران در سال 1335 توسط آقای اخوان تاسیس و به بهره برداری رسید و دهه ۵۰ شمسی را می توان اوج تولید و واردات خودرو تا قبل از رخ دادن انقلاب اسلامی دانست.
  • با بررسی مسیر صنعت خودرو متوجه می شویم که تلاش ها برای هر دو موضوع «واردات خودرو خارجی» و «تولید خودرو ملی» به موازات هم ادامه داشتند و تقریبا در یک زمان به ثمر رسیدند.
  • امروزه خودروسازان جهت بهبود کیفیت هوا و توسعه خودروهای گوناگون که در آنها سوخت های جایگزین با منابع پایدار سرمایه گذاری بسیاری کرده اند که از جمله می توان به استفاده از فناوری هیبرید و استفاده همزمان از موتورهای بنزینی / موتورهای دیزلی و برقی اشاره کرد.

تعداد گواهی اسقاط به تناسب مصرف سوخت و قیمت خودروی وارداتی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری سازمان ملی استاندارد ایران تعیین می شود. واردات خودرو که از ابتدای ۱۳۹۴ حدود ۵۰ هزار دستگاه بود، پس از برجام در سال ۱۳۹۵ به ۷۶ هزار دستگاه رسید. سهام گروه خودرویی هم تحت تاثیر این رویدادها قرار گرفت و همان طور که در تصویر قبل مشاهده می کنید از دی ۱۳۹۴ روند صعودی در آن آغاز شده است. این زمزمه ها تاثیر خود را بر سهام خودرویی در بازار بورس گذاشت و سهام خودرو مجددا روند صعودی گرفت. همان طور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، در سال ۱۳۹۰ شاخص خودرو بار دیگر افزایش یافت و سهامداران این گروه به خوبی از سود بازار بورس منتفع شدند. در سال ۱۳۷۲ شرکت سایپا طی قراردادی با کره، خودرو پراید را وارد ایران کرد و توانست آن را به تولید انبوه برساند.

آمریکا: در صورت لزوم پول های آزاد شده ایران را دوباره مسدود می کنیم بر نوع هزینه کرد این پول نظارت داریم

لذا می توان گفت که ایران در زمینه خودروسازی به عنوان اولین کشور خاورمیانه محسوب می شود. شرکت های مختلفی مانند ایران خودرو، سایپا و سایر شرکت های مختلف در زمینه تولیدات خودروهای متفاوت فعالیت داشته اند. اگر بخواهیم تاریخچه ی ساخت خودرو در ایران را بررسی کنیم، می توان گفت که این تاریخچه به اوایل دهه ۴۰ میلادی بر می گردد که در آن سال ها ایران در زمینه تولیدات ماشین هایی چون پیکان، ژیان، آریا، شاهین و... پیکان به عنوان یکی از مهمترین تولیدات ایران همواره مورد توجه بسیاری از کشورهای دیگر خاورمیانه قرار گرفته است. جالب است که بدانید پیکان اصالتاً انگلیسی می باشد اما ایران امتیاز خط تولید آن را خرید و در این زمینه به تولید فعال شد. امروزه شرکت های سایپا و ایران خودرو به عنوان دو شرکت مهم ماشین سازی در ایران، اتومبیل های مختلفی با ویژگی های متفاوت را به صورت بومی و غیربومی تولید می نمایند.

تاریخچه صنعت خودروسازی در ایران

در سایت car.ir میتوانید جدیدترین اخبارروز خودرو، خبرهای مربوط به اطلاعیه فروش خودرو های سایپا ، ایران خودرو، مدیران خودرو، قیمت خودرو و سایر خودروسازان داخلی و خارجی را مشاهده نمایید. سایت خودرو با بیش از 10 سال فعالیت در حوزه اتومبیل اکنون به یکی از کارشناسان و تاثیرگذاران این حوزه تبدیل شده است. مدیر کل صنایع خودرویی وزارت صنعت، معدن و تجارت، حواشی و شایعات ایجاد شده در مورد موضوع سامانه یکپارچه فروش خودرو را مربوط به شیطنت رسانه ها و خودروسازانی دانست که تمایل دارند محصولات خود را خارج از سامانه به فروش برسانند. چند روزی هست که اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره سامانه یکپارچه فروش خودرو حاشیه ساز شده... در 6 ماه گذشته بازار خودرو از طریق سیاست اقتصاد محبوس و خبردرمانی (واردات خودرو، آزادی پول های بلوکه شده، توافقات بینن المللی و...) تا حدی کنترل شده و این روند به کاهش قیمت خودرو های کم تیراز (عمدتا چینی) و نزدیک شدن قیمت بازار آن ها به قیمت کارخانه منجر شده است.

تجربه خرید خودرو

هدف از ارائه این لایحه تنظیم بازار و تنوع بخشی به بازار خودرو با تسهیل واردات است. بنابراین میزان تقاضا برای سهام افزایش یافت و از آن جایی که گروه خودرو همواره از محبوبیت برخوردار است، افزایش تقاضا در آن بیش از گروه های دیگر به محسوس بود. اگرچه به دلیل خروج آمریکا از برجام، بازار فیزیکی خودرو اوضاع جالبی نداشت، اما تاثیر پیوستن مردم به بورس بر صنعت خودرو مثبت بود و قیمت سهام آن روند صعودی گرفت. فرانسه، سوئد، کره و چین، کشورهایی بودند که طی سال های برجام همکاری گسترده ای با ایران در زمینه صنعت خودرو داشتند.